INTERREGION JIČÍN - křížem krážem regionemVLAKREGION JIČÍN - po kolejích Českého ráje a mnohem dál

POUŤ PODTROSECKÝMI ÚDOLÍMI

Je letní sobotní ráno a my sedíme ve vlaku z Jičína směrem na Turnov. Sluníčko se pomalu souká přes obzor a na čistě modrém nebi je vidět několik malých mráčků. Vypadá to na krásný den. Jedeme na zastávku Borek pod Troskami, odkud se chceme vydat na cestu Podtroseckými údolími. Cidlina - Kozlov
Rybník Nebák
Na zastávce v Borku pod Troskami se vydáme k rozcestníku, který se nachází za železničním přejezdem asi 50 metů od zastávky. Od rozcestníku vedou dvě cesty - modrá z Rovenska pod Troskami přímo na Trosky nebo žlutá do Podtroseckých údolí, po které se vydáme my. Žlutá turistická značka odbočuje po polní cestě vpravo a míří přes louku k asfaltové silnici na kterou se asi po 300 metrech napojí a míří vlevo. Po dalších asi 300 metrech u hráze Rokytnického rybníka silnice uhýbá vpravo na Hrubou Skálu - my však jdeme stále rovně a mineme hráz rybníka. Rybník je prvním na naší pouti Podtroseckými údolými. Jdeme tedy mírně z kopce po cestě, která přejde v širší pěšinu. Pěšina míří podél rybníka a my se začínáme nořit do místní údolní krajiny. Pěšina je vesměs i v parných létech mokrá a my musíme překračovat velké louže a potůčky, které vtékají do Rokytnického rybníka. Pěšina chvíli stoupá a chvíli klesá po úbočí údolí a Rokytnický rybník pomalu končí hustým rákosím, ale o kousek dál začíná menší rybník zvaný Hrudka, a tak pěšina pomalu míjí i jeho a mírně stoupá do úbočí, neboť rybník přechází v mokřad a mokřad v rašeliniště Vidlák. V rašeliništi rostou vzácné rostliny, jak nás o tom informuje naučná stezka, kterou vlastně jdeme.

Cesta nyní stoupá výše nad údolí a probíjí se podél skal, které spadají do údolí k dalšímu z rybníků - k Vidláku. Nejprve nás cesta vede skrz kemp až k hospodě Na Vidláku u hráze rybníka a k rozcestníku. Cidlina - Kozlov
V turistické sezóně je tu velké množství kempujících, cyklistů i pěších turistů - prostě pořádný Babylon. Zde se můžeme občerstvit, pokud se nám v sezóně podaří prodrat se k pivu v některém ze stánků či dokonce do hospody (výborně vaří). Na rozcestí zjistíme, že se naše žlutá značka kříží s červenou z Hrubé Skály přímo na Trosky - přes hráz rybníka. My však pokračujeme dále v naší cestě po žluté turistické značce kolem hospody. Další z rybníků v Podtroseckých údolích, který míjíme, je Krčák. Zde se údolí jakoby rozdělují a my procházíme kolem části Krčáku, který pokračuje do jiného údolí. Naše cesta však vede do údolí vpravo a v lesním záhybu se střetává s červenou turistickou značkou, která od rozcestí míří lesnatým kaňonem na Hrubou Skálu. Naše žlutá nás však vede stále podél lesa za lesní záhyb, kde se nám již vynořuje rybník Věžák. Když míjíme rybník po pravé straně můžeme vidět pramen Jordánku a na rozcestí u hráze Věžáku pramen Prdlavku :-). Na hrázi, kde polní cesta přichází k asfaltové silničce se kříží naše žlutá se zelenou turistickou značkou. Vpravo po silnici tedy vede zelená na Valdštejn přes Čertoryje. My jdeme po silničce vlevo k hrázi rybníka a poté po silničce asi 0,5 km k rozcestí U Přibyla. Na rozcestí se rozloučíme se žlutou turistickou značkou, která pokračuje dále podél proudu říčky Žehrovky až do Příhraz, ale napojíme se na červenou, která vede proti proudu Žehrovky po údolní cestě podél dochovaných mlýnů v Žehrovském údolí směrem k Nebáku. Od rozcestí vede ještě kromě žluté na Příhrazy ještě zelená značka na Kost a červená značka do Libošovic. My se tedy vydáme údolím Žehrovky podél několika pramenů nazývaných V maštali k Podsemínskému mlýnu a menšímu Podsemínskému rybníku. Podsemínský mlýn je asi jeden z nejzachovalejších mlýnů na Žehrovce. Mineme stavidlo rybníka a po kameném mostě překročíme náhon k mlýnskému kolu. Začneme mírně stoupat do stráně a zase klesat k říčce Žehrovce a po chvíli již opouštíme lesní cestu a přecházíme na asfaltovou silničku k modré značce od Libošovic a po pár metrech již vidíme rekreační středisko - Vlkův mlýn - pod hrází Nebákovského rybníka. Silnice nás dovede až k jeho bráně k méně nápadnému rozcestníku na sloupu elektrického vedení u jeho brány. Zde je možné se v sezóně občerstvit či si jen odpočinout na hrázi rybníka. Na rozcestí se kříží modrá značka od Libošovic na Trosky s naší červenou k Dolnímu mlýnu.

Cidlina - Kozlov
Cestou necestou přes zřícené schodiště
Nyní musíme upozornit turisty, kteří byli zvyklí cestovat od rozcestníku po modré na Trosky či k Dolnímu mlýnu, že obě dvě cesty byly v roce 2001 přeloženy!. Modrá stoupala původně údolím potůčku, který vedl od Semínského hradiště - nyní se společně s červenou, která kdysi pokračovala ve stráni podél rybníka, vydáme po lesní cestě do kopce na údolní hřeben, kde se obě dvě cesty asi po 1 km u rozcestníku teprve dělí. Modrá poté pokračuje přes Křenovy na Trosky a naše červená opět klesá do údolí (obešli jsme úsek ve stráni - podél rybníka). Modrá cesta se oproti původní nijak neprodloužila - červená jen asi o 0,5 km. Od rozcestí tedy pokračujeme po červené cestě a začínáme klesat zpátky do údolí - nejprve mírně až ke skalní průrvě, kterou musíme projít abychom se dostali na úzký chodník, která nás dovede zpátky na dno údolí. V době, kdy jsme tudy procházeli bylo železné schodiště skrz průrvu polozhroucené a bylo docela dobrodružstvím se mezi skalami spustit asi o 5 metrů níže po schodišti... Po dobrodružné cestě zpět do údolí pokračujeme hezkou údolní cestou až k dalšímu z rybníků k Dolnímu mlýnu. Celou cestu jsme míjeli turistické značky vedoucí na Trosky - vlastně jsme tento monument Českého ráje stále obcházeli skrz údolí kolem nich, až jsme dosáhli posledního bodu, odkud i my můžeme vystoupat na Trosky - od rozcestí u Dolního mlýna. Odsud se nám tedy skýtají dvě alternativy - dokončit pouť dalším údolím vedoucím do Mladějova (2km), nebo se vydat po zelené (2km - přes Křenovi přímo) nebo údolím přes Svitačku po červené (3km) na Trosky a pak třeba zpátky uzavřít okruh do Borku pod Troskami nebo Ktové. Od rozcestí ještě pokračuje zelená od Trosek přes Stéblovice do Sobotky (5 km). Volba je v tomto případě jen na Vás - my jsme postupně vyzkoušeli všechny cesty a ani jednou jsme nelitovali. Takže vzhůru do podtroseckých údolí!

MAPA VÝLETU

Mapa výletu

OBECNÉ INFORMACE

INTERREGION JIČÍN - soukromé turistické stránky.
Vznik stránek: 28. dubna 1999. Uvedení do provozu: 6.srpna 1999.

Autoři projektu Interregion: Lukáš Prýmek, Martin Vaistauer

Technická spolupráce: Jaroslav Runčík

E-mail: njorloj@outlook.cz
Na stránkách se neprovádí redakční, jazyková ani jiná korektura. Děkujeme všem, kteří nás podporují v naší činnosti, dopisují, zasílají informace, echa, čtou naše stránky...

Pokud není uvedeno jinak (není uveden autor či zdroj), tak obsah webových stránek náleží autorům Interregionu Jičín.
Veškerý obsah stránek patřící autorům Interregionu Jičín podléhá licenci:
Creative Commons: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika