INTERREGION JIČÍN - křížem krážem regionemVLAKREGION JIČÍN - po kolejích Českého ráje a mnohem dál

ZA STRÁŽCI DOLNÍ JIZERY

Cidlina - Kozlov
Hrad Michalovice
Řeka Jizera je v celé své délce, kterou protéká Českým rájem velice pozoruhodná pro krásná přírodní zákoutí a místa, jež tato řeka za staletí vytvořila. V dolní části toku před Mladou Boleslaví se tyčí nad údolí dva její strážci - zříceniny hradu Michalovice a zříceniny zámku (dříve hradu) Zvířetice. Abychom navštívili tyto zříceniny vydáme se údolím z Mladé Boleslavi proti proudu řeky do Bakova nad Jizerou a oba dva hrady navštívíme. Takže naše pouť začína na vlakové zastávce Mladá Boleslav - město kam jsme samozřejmě přijeli vlakem. (Do Ml. Boleslavi je možné samozřejmě dojet i autobusem - vcelku kvalitní spojení). Nyní se musíme napojit na žlutou turistickou značku, která vede z centra města k rozcestí u Radoučských strání. Půjdeme tedy po silnici stále dál k centru města podél železniční trati. Po asi 200 metrech přejdeme trať a jdeme stále podél ní uličkami Mladé Boleslavi až dojdeme k hlavní silnici a k jejímu křížení se železnicí - zde na druhé straně silnice narazíme na žlutou turistickou značku, která míří mírně vpravo do úzké uličky. Napojíme se tedy na ní procházíme další spletí boleslavských uliček. Cesta nás postupně vyvede až na okraj Mladé Boleslavi a míří podél zahrádkářské kolonie až k rozsestí žluté a modré, kdy modrá míří přes Oboru k zámku v Kosmonosech. My se vydáme po žluté jakousi průrvou dolů pod Radoučské stráně. Když sestupujeme můžeme v dálce za řekou Jizerou zahlédnout nad údolím první ze strážců Jizery - hrad Michalovice. Po asi 400 metrech poskakování přes kameny tedy narazíme na silnici - hlavní silnici z Mladé Boleslavi do Bakova a dál. Pozor tedy při jejím přechodu!. Silnici přejdeme a hnedle se vydáme k mostu na druhé straně - vlevo je vidět jez. Po mostě překonáme řeku Jizeru a hned za mostem žlutá odbočuje vpravo podél ní. Cesta prochází mezi řekou a další zahrádkářskou kolonií a před námi je již vidět hrad Michalovice. Po asi 0,5 km nás cesta dovede do Michalovic k železničnímu přejezdu u něhož se nachází rozcestník turistických cest. Setkáváme se tu s červenou turistickou značkou od hlavního nádraží Mladé Boleslavi. Od tohoto rozcestníku budeme pokračovat dále přes Debř na Zvířetice - ale až po prohlídce hradu. Červená nás k němu dovede přes železniční přejezd silničkou z žulových kostek mezi domky dovrchu asi 300 metrů. Po prohlídce se opět vrátíme k rozcestníku.

Zámek Zvířetice
Od rozcestníku navážeme na červenou turistickou značku od Boleslavi a pokračujeme směrem na Debř. Cesta vede podél železniční trati a asi po 300 metrech se od ní odděluje a směřuje k řece a podél ní pod viaduktem přes louku až k prvním domkům Debře. Hned u silnice se nachází rozcestník od kterého můžeme volit cestu po pravé či levé straně Jizery. Pokud půjdeme po červené vlevo k vlakovému přejezdu, tak zde se napojíme na zelenou turistickou značku a po silnici dojdeme k rozcestí se žlutou a po ní pokračujeme směr Zvířetice. My se však vydáme vpravo po silnici po mostě přes Jizeru a hned za mostem vlevo směrem na Josefův Důl. Domky obce se formují kolem místního rozsáhlého továrního komplexu, vzniklého zřejmě ještě v minulém století - dnes z celého komplexu funguje pouze malá část. My dojdeme až k vrátnici a pravou stranou začneme komplex obcházet. Po asi 200 metrech dorazíme k domu bývalého továrníka, který je bohužel totálně zdemolovaný. Vnoříme se tedy cestou do komplexu a začneme dům obcházet - můžeme si představit, že v dobách největší slávy musel být tento dům opravdovou chloubou jeho majitele, o čemž svědčí architektonická výzdoba fasády, či zimní zahrada, dnes již skoro v rozvalinách. Od tohoto smutného domu se dostaneme až k řece k jezu a náhonu do továrny. Vodní dílo zřejmě zásobovalo továrnu vodou a náhon míří zřejmě k turbíně, která vyrábí elektřinu. Přes vodní dílo vede betonový mostek až na druhou stranu řeky, kde je rozcestník. Zde se spojujeme se značkou, po které jsme mohli jít z Debře po pravé straně Jizery.

Odsud bude naše cesta směřovat k zřícenině zámku Zvířetice a to stále po červené turistické značce. Nyní začíná docela složitá cesta - na domku u jezu začíná špatně označitelný turistický úsek. Pěšínka nás vede údolím směrem k Bakovu nad Jizerou podél řeky Jizery. Dno údolí je však hodně nasáklé vodou a my se spíše chvílemi brodíme bahnem a to i za horkých letních dnů. Cesta údolím je dlouhá asi 2 km a končí u elektrického sloupu na úrovni zříceniny Zvířetic. Odsud přejdeme louku k silnici, kde bahení utrpení končí :-). Myslím si, že vyhnout se tomuto úseku je možné přechodem od jezu přes louku k silnici a celý úsek absolvovat po silnici. Pokud tedy dojdeme až pod zříceninu zámku narazíme zde na rozcestník turistických cest (na el. sloupu u parkoviště). Od rozcestníku budeme pokračovat po modré asi 300 metrů podželezničním mostem a do kopce ke zřícenině zámku Zvířetice a po jeho prohlídce zase zpět k rozcestníku. Po prohlídce se opět vrátíme zpátky na silnici a pokračujeme k vlakovému nádraží Bakov nad Jizerou (asi 1km) a odkud se již každý dopraví jistě sám :D.

MAPA

Mapa výletu

OBECNÉ INFORMACE

INTERREGION JIČÍN - soukromé turistické stránky.
Vznik stránek: 28. dubna 1999. Uvedení do provozu: 6.srpna 1999.

Autoři projektu Interregion: Lukáš Prýmek, Martin Vaistauer

Technická spolupráce: Jaroslav Runčík

E-mail: njorloj@outlook.cz
Na stránkách se neprovádí redakční, jazyková ani jiná korektura. Děkujeme všem, kteří nás podporují v naší činnosti, dopisují, zasílají informace, echa, čtou naše stránky...

Pokud není uvedeno jinak (není uveden autor či zdroj), tak obsah webových stránek náleží autorům Interregionu Jičín.
Veškerý obsah stránek patřící autorům Interregionu Jičín podléhá licenci:
Creative Commons: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika