INTERREGION JIČÍN - křížem krážem regionemVLAKREGION JIČÍN - po kolejích Českého ráje a mnohem dál

VÝSTUP NA KOPANINU

Kopanina je vrch tyčící se nad údolím Jizery nad Malou Skálou s vysokou rozhlednou na vrcholu. Z rozhledny je báječný výhled do širokého okolí. Takže tento výlet bude o výstupu na kopaninskou rozhlednu. Cidlina - Kozlov
Pohledy na Ještěd
Dobrým startovním místem k výstupu je Rychnov u Jablonce nad Nisou (žel. trať 030 Turnov - Liberec). My jsme se sem dopravili samozřejmě vlakem. Po opuštění nádraží můžeme před námi hned vidět turistický rozcestník od kterého se vydáme po žluté směrem na Kopaninu. Žlutá cesta nás tedy vede přímo od nádraží po místní cestě podél lesa kolem Rychnovských domů. Cesta postupně přejde v silnici a zpět v pěšinu - až na konci Rychnova se napojíme na asfaltovou silničku, po které začneme pomalu stoupat do kopce. Na konci Rychnova silnice stoupá skrz lipovou alej. Na konci aleje cesta odbočuje ze silnice a míří přímo po pěšině do vrchu kolem místních chalup. Po asi 500 metrech se přiblížíme k zajímavé překážce a to k ohradníku pastviny. Naše další cesta se bude "bohužel" ubírat právě přes tuto pastvinu. Musíme teda překonat elektrický ohradník, který byl v době kdy jsme přecházeli mírně sešlápnutý a nebyl pod proudem (jeden z nás to odvážně zkoušel a nic ho na zem neporazilo :-) ) Navrch jsme cestou žádné krávy nepotkali! (ale jestli tam někdy jsou, může to být pro někoho překážka (viz. cestovatelka Darja) :-))) Takže po pastvině jdeme stále vzhůru vyšlapanou pěšinou - pohledem zpátky se nám naskytnou krásné výhledy na Ještěd a celé Jizerské hory a o něco výše na Bramberk a v dáli Krkonoše. Po dalších asi 500 metrech se pěšina dotkne silničky a ještě jednou si zkrátí cestu přes pastvinu, než konečně přejde přímo na ní. Po asfaltce již stoupáme o něco mírněji asi 1 km až na její vrchol. Zde žlutá odbočuje vlevo na polní vestu k zalesněnému vrcholu. !Pozor je zde trochu nešťastně umístěná šipka směřující vpravo, která spíše patří turistům mířícím od Kopaniny dolů. Polní cesta stoupá podél mladého lesa a po asi 600 metrech náhle odbočí pěšinkou přímo do něj (pozor snadno přehlédnutelné) - zde se musíme hodně prodrat nízkými smrčky asi 200 m a na konci se již před námi vynoří rozhledna Kopanina (3,5 km). Kopanina bývá v turistické sezóně otevřena, popř. je možné si zajít do vesnice pro klíče. Z rozhledny je opravdu nádherný rozhed do celého kraje a na všechny strany.

Cidlina - Kozlov
Ještěd pohledem z pod vrcholu
Poté co se pokocháme výhledem můžeme zamířit buď po červené na Frýdštejn a odsud na Malou Skálu, nebo se od rozcestníku vydáme dolů do vesnice (asi 500 metrů) stále po žluté společně s modrou na rozcestí u Myslivecké restaurace pod Kopaninou (možnost se občerstvit). Od rozcestí se na Malou Skálu vydáme po zelené turistické značce. Přejdeme tedy silnici a vydáme se místní cestou kousek podél domů a po asi 200 metrech odbočíme vpravo dolů po cestě mezi chalupy. Cesta nejprve plynule klesá mezi domky, pak znovu přechází silničku - a my procházíme někomu přes dvorek - nikdo si na nás nestěžoval, takže jsou asi zvyklí na turistický ruch a znovu se objevíme na prašné cestě (občas špatné značení). Když mineme všechny domky začíná prudší sestup po užší pěšině přejdeme přes lesní cestu a naše pěšina se vnoří do lesa, kterým docela prudce klesá k Malé Skále. Po asi 1km se nám začnou mezi stromy vynořovat první domky Malé Skály. Z lesní stezky přejde cesta na místní asfaltku mezi horní domky Malé Skály a pak dále na afsaltovou silnici kolem zámku. Po zatáčce si cestu můžeme zkrátit cestou kolem zámecké kaple a po schodech se již ocitáme na parkovičti v Malé Skále. Přejdeme tedy silnici a zamíříme k mostu přímo naproti, po kterém přejdeme přes Jizeru. Zde se od rozcestníku vydáme vpravo po červené značce k hlavnímu rozcestníku "U kapličky". Odsud na vlakové nádraží zbývá asi 300 metrů.

MAPA

Mapa výletu

OBECNÉ INFORMACE

INTERREGION JIČÍN - soukromé turistické stránky.
Vznik stránek: 28. dubna 1999. Uvedení do provozu: 6.srpna 1999.

Autoři projektu Interregion: Lukáš Prýmek, Martin Vaistauer

Technická spolupráce: Jaroslav Runčík

E-mail: njorloj@outlook.cz
Na stránkách se neprovádí redakční, jazyková ani jiná korektura. Děkujeme všem, kteří nás podporují v naší činnosti, dopisují, zasílají informace, echa, čtou naše stránky...

Pokud není uvedeno jinak (není uveden autor či zdroj), tak obsah webových stránek náleží autorům Interregionu Jičín.
Veškerý obsah stránek patřící autorům Interregionu Jičín podléhá licenci:
Creative Commons: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika