INTERREGION JIČÍN - křížem krážem regionemVLAKREGION JIČÍN - po kolejích Českého ráje a mnohem dál

VÝLET DO SUCHÝCH SKAL

Maloskalsko nádherný kout na severozápadě Českého ráje s nepřebernými možnostmi na pořádání výletů. Tento výlet jsme směřovali z Malé Skály kolem Kantorových varhan přes hřeben a obcí Vrát do Železného Brodu. Výlet tedy začíná jak je pravidelným zvykem v Malé Skále na vlakovém nádraží. (Vlakem z Jičína do Turnova a zde přestoupit směr Stará Paka, Jaroměř - 2. stanice). je pozdní léto, ale stále sluníčko pořádně hřeje a teplota se pohybuje okolo 30 stupňů (bohužel ve stínu).

Cidlina - Kozlov
Ohlédnutí na Malou Skálu a Patheon
Od nádraží tedy scházíme po zelené turistické značce k rozcestí u kapličky, obvyklému to východisku turistických tras do okolí Malé Skály. Na rozcestí se dáme po modré turistické značce směrem Suché Skály - Koberovy - Rotštejn, od rozcestí vedou ještě další dvě modré značky a to modrá směr Drábovna a další modrá značka na Zbirohy. Po silničce překročíme železniční přejezd a podél maloskalské sokolovny začínáme postupně stoupat na hřeben. Silnice se po chvíli začíná stáčet vlevo a my se dáme mezi domky po místní cestě přímo do kopce, kde se asi po 300 metrech vrátíme zpátky na silnici ( pouze jsme si zkrátili cestu, za cenu většího stoupání). Silnice stále stoupá a nám se lepí rozpálený asfalt na podrážky - na vrcholu stoupání se nám po ohlédnutí naskytne nádherný pohled na panorama Malé Skály a Pantheoneonu. Silnice nás dovede až k lesu pod hřeben, kde zatáčí doprava - my se vydáme místní cestou přímo rovně do kopce k místním chalupám (pozor v těchto místech je cesta špatně značena, lépe řečeno vůbec a cestovatel se musí rozhodovat asi intuitivně - stoupáme zde rovně!!!) Silnička na kterou jsme se dali, končí asi po 200 metrech u nejbližší chalupy a přechází postupně na pěšinu, která vede pod lesem a již z části překračuje hřeben. Po asi 300 metrech se stáčí do lesa, kde se napojuje opět na naši starou známou silnici. To již můžeme spatřit vlevo od silnice na hřebenu typické rozeklané skály. Před obcí Prosíčko turistická značka náhle odbočí vpravo a po polní cestě stále stoupá na hřeben. Dole pod námi jsou vidět domky Prosíčka a my vystoupáme až k osamělému stromu na kterém je rozcestník naší modré značky se zelenou značkou z Líšného. Od rozcestí pokračujeme dále po modrém značení k okraji lesa - zde se nachází informační cedule o Suchých skalách a rozbíhá se k nim lesem několik pěšinek. Jelikož byla hnedle za informační cedulí houba a to ještě zcela jedlá a velice pěkně rostlá, zachvátila polovinu naší skupiny houbová horečka a jali se hledat houby, že prý bude do bramboračky. Druhá polovina se tedy vydala na okraj hřebenu a ke skalám. Je odsud opravdu krásný výhled na Malou Skálu a protější vrchol vrchu Sokola. Z geologického hlediska je struktura skal opravdu zvláštní a pozoruhodná. Po si půl hodince jsme se vrátili zpět k ceduli a s potěšením jsme konstatovali, že místo bramboračky bude smaženice, takže už jsme se začali těšit, jak nám bude večer těžko. S baťochem nacpaným houbama se vydáváme po hřebeni zpočátku pozvolným později prudším stoupáním na vrchol jménem Hůra (nejvyšší bod naší cesty - odsud budeme již vesměs pouze klesat). Občas je pěšina vymletá vodou a člověk má problémy udržet se na cestě a nesjet po svahu dolů.

Panorama Železný Brod

Za vrcholem narazíme na další rozcestník zde se kříží naše modrá značka se zelenou od Zbirohu a Kalichu. V tento moment naši modrou opustíme (modrá pokračuje dále na Koberovy a Rotštejn) a dáme se po zelené kousek do kopce k obci Vrát a do Železného Brodu. Po asi 200 metrech se nám otevírá nádheré panorama na údolí Železného Brodu, Kopaninu s malebným pozadím Jizerských hor a Krkonoš. Zelená začíná od lesa klesat do obce Vrát a postupně z pěšiny přechází na polní cestu a ta se před obcí napojuje na naši starou známou silnici. Projdeme tedy obcí po silnici kolem hospody a u autobusové zastávky, kde se silnice stáčí vlevo a silnici definitivně opustíme - vydáme se rovně po silničce mezi domy. Cesta postupně míjí poslední domy obce Vrát a mění se na cestu ryze polní, která vede po rovině až k okraji hřenenu (Mudálov) a odsud po louce pěšinou prudce klesá do Železného Brodu. Po 300 metrech klesání se náhle dostáváme na dvorek vcelku pěkné chalupy, což nás může docela zmást - uklidní nás až značení na rohu chalupy (nebudeme za zloděje). Když jsme míjeli dvorek a zápraží náhle na nás ze dveří vyrazil pes nevelkého vzrůstu, ale zato velkého a hrdinného ducha. Od chalupy se vydáváme pěšinou stáčející se vpravo k lesíku stále dolů. Zde prokličkujeme pěšinou až k dalším chalupám rozsetým v malém údolí podél Zbytského potůčku (Pozor několikrát se cesta prudce stočí - je dobré bedlivě sledovat vcelku přehledné značení) a po prašné asfaltce zamíří k silnici od Koberov. To již můžeme vidět pod sebou koryto Jizery, železniční trať a první domy Železného Brodu. Po asi 0,5 km cesta opouští silnici a jde stále podél a docela blízko trati kolem garáží až k hlavní silnici procházející Železným Brodem k rozcestí s modrou turistickou značkou. Z rozcestí se můžeme již vydat buď do centra města nebo k asi 400 metrů vzdálenému vlakovému nádraží.

MAPA VÝLETU

Mapa výletu

OBECNÉ INFORMACE

INTERREGION JIČÍN - soukromé turistické stránky.
Vznik stránek: 28. dubna 1999. Uvedení do provozu: 6.srpna 1999.

Autoři projektu Interregion: Lukáš Prýmek, Martin Vaistauer

Technická spolupráce: Jaroslav Runčík

E-mail: njorloj@outlook.cz
Na stránkách se neprovádí redakční, jazyková ani jiná korektura. Děkujeme všem, kteří nás podporují v naší činnosti, dopisují, zasílají informace, echa, čtou naše stránky...

Pokud není uvedeno jinak (není uveden autor či zdroj), tak obsah webových stránek náleží autorům Interregionu Jičín.
Veškerý obsah stránek patřící autorům Interregionu Jičín podléhá licenci:
Creative Commons: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika