INTERREGION JIČÍN - křížem krážem regionemVLAKREGION JIČÍN - po kolejích Českého ráje a mnohem dál

Z MALÉ SKÁLY PŘES ZBIROH PODÉL JIZERY DO TUNOVA

Zbiroh
Hrad Zbiroh
Maloskalsko je jistě jedním nádherných míst, jakými se může krajina v okolí Turnova pochlubit. Proto každý výlet do tohoto čarokrásného místa může být hezkým zážitkem. Pro tentokrát jsme se vypravili z Malé Skály do Turnova přes hrad Zbiroh. Cesta začíná na vlakovém nádraží v Malé Skále odkud se vydáme hned z nástupiště po zelené, pěšinou dolů směrem k rozcestí U kapličky. Cestou procházíme Malou Skálou - kolem zdejšího muzea. Od rozcestí vede spousta turisticky značených cest do půvabného okolí Malé Skály. My se vydáme po modré turistické značce směrem ku hradu Zbiroh. Cesta nás vede přes železniční přejezd za kterým odbočíme doprava a oddělíme se tak od červené značky, která stoupá stále rovně do prudkého kopce vrchu Kalich. Neradujme se však, po několika metrech nás modrá zavede mezi poslední domky Malé Skály a začíná stoupat podél nich, taktéž do prudkého kopce. Pokud se otočíme můžeme vidět překrásný výhled na celé maloskalsko i s Frýdštejnem a Kopaninou na horizontu. Značka nás vede po louce nad domy po pěšině až do lesa, kde přechází v pěknou lesní cestu, dlážděnou občas hrubými kameny. Cesta však stále stoupá prudce vzhůru. Po asi 1,5 km se stoupání zmenšuje a občas přechází do rovného úseku - tím jak se dostáváme na vrchol hřebene. Po asi 2 km vystoupáme k rozcestí se zelenou turistickou značkou která přichází zleva od Kalicha a pokračujeme spolu s ní ke hradu Zbiroh. Cesta ke hradu vede ještě zčásti po rovině, po které následuje několikasetmetrový výstup na vrchol k rozcestí pod hradem (3 km). Odtud již vyjdeme několik schodů a ocitáme se přímo u zřícenin hradu. Mezi stromy je možné spatřit úžasný výhled na maloskalsko a do údolí Jizery.

Frýdštejn
Výhledy cestou k Turnovu
Od hradu sestupujeme nyní již po zelené turistické značce pěšinou ze svahu dolů k silnici. !!Pozor na silnici odbočuje zelená značka vpravo - nikoliv vlevo, jak nás to láká. Avšak i cesta vpravo má svůj cíl a tak abychom stále jen nekopírovali značení vydáváme se vlevo po silnici podél honosných chat směrem k osadě Michovka. Cesta nás povede asi 500 metrů, kde v osadě narazíme na žlutou turistickou značku. Odsud se nám skýtá krásný výhled na Kozákov a na kozákovský hřbet. Po žluté začneme klesat po asfaltové silničce dolů mezi domky až nakonec osady, kde asfaltová silnička přechází na polní cestu a odkud se před námi otevírá nádherný pohled na údolí Jizery pod námi. Polní cesta přechází na pěšinu, po které pomalu sestupujeme do údolí. Následuje asi 500 metrový prudší sestup a již se ocitáme na rozcestí u Betlémského mlýna, tedy žluté se zelenou, kterou jsme pod Zbirohem opustily. Myslím si, že cesta po které jsme šli poskytuje více malebných pohledů, než jen strohý sestup po zelené značce obcí Rakousy a zdá se nám i o chloupek kratší. Po zelené značce jdeme nyní po silnici a mírně stoupáme do kopce, kde v zatáčce opustíme asfaltku a přejdeme na polní cestu, která zpětně klesá přímo k Jizeře. Na odbočce je ukazatel k hostinci u Zrcadlové kozy (značení odbočky je snadno přehlédnutelné). Dále již pokračujeme podél Jizery až k hostinci, kde se můžeme vydatně občerstvit (7,5 km). Odsud již následuje pouť podél klidného toku řeky až k jezu u turnovských zahrádek. Od jezu jdeme stále podél náhonu až k mostu přes něj, kde se k nám připojuje modrá a červená značka z Dolánek. Jdeme po cestě nahoru a rázem se ocitáme v parku mezi domy v Turnově. Od rozcestníku, kde se k nám připojuje další červená značka klesáme mezi turnovskými domy až na náměstí, kde se nachází hlavní a velký rozcestník turistických cest. Odsud se již můžeme přesunout na vlakové či autobusové nádraží a zamířit plni dojmů směrem domů.

MAPA

Mapa výletu

OBECNÉ INFORMACE

INTERREGION JIČÍN - soukromé turistické stránky.
Vznik stránek: 28. dubna 1999. Uvedení do provozu: 6.srpna 1999.

Autoři projektu Interregion: Lukáš Prýmek, Martin Vaistauer

Technická spolupráce: Jaroslav Runčík

E-mail: njorloj@outlook.cz
Na stránkách se neprovádí redakční, jazyková ani jiná korektura. Děkujeme všem, kteří nás podporují v naší činnosti, dopisují, zasílají informace, echa, čtou naše stránky...

Pokud není uvedeno jinak (není uveden autor či zdroj), tak obsah webových stránek náleží autorům Interregionu Jičín.
Veškerý obsah stránek patřící autorům Interregionu Jičín podléhá licenci:
Creative Commons: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika