INTERREGION JIČÍN - křížem krážem regionemVLAKREGION JIČÍN - po kolejích Českého ráje a mnohem dál

PO HRADECH PŘÍHRAZSKÝCH SKAL

Cidlina - Kozlov
Drábské světničky
V jižním cípu Českého ráje strmě spadá do údolí Jizery pískovcové skalní město nazvané dle obce v jejich srdci - Příhrazské skály (skalní město). Právě sem na jižní okraj bude směřovat tento výlet.
Startovním bodem výletu je vlaková zastávka v obci Březina n. Jiz. Odtud se vydáme po žluté turistické značce směrem k rozcestí U studeného průchodu. Cesta vede po silničce, spolu s modrou značkou, která se nachází naproti zastávce přes trať - jdeme po ní vpravo z obce ven do polí. Po asi 500 metrech silnička projde malým tunýlkem pod náspem dálnice a kousek za ním se nachází na sloupu osvětlení rozcestník. Odsud se od nás vlevo odděluje modrá turistická značka směrem na Příhrazy a my pokračujeme vpravo po silničce skrz obec Olšina ke Studenému průchodu. Cesta vede do obce, kde asi po 500 metrech odbočuje vlevo a kolem restaurace a hřiště přechází v lesní cestu, která vede nejprve podél lesa mezi chatami a asi po 200 metrech odbočuje do svahu vpravo (POZOR!!! díky houští, které zakrývá pěšinu je odbočení snadno přehlédnutelné) a stoupá podél skalních stěn na rozcestí U studeného průchodu. Pěšinou tak dorazíme na širší lesní cestu k rozcestí, které se nalézá těsně před vstupem do tohoto zajímavého místa. Průchodem Studeného průchodu se dostaneme k rozcestí modré a červené značky - modrá vede přímo k Drábským světničkám širokou lesní cestou a červená odbočuje vpravo a přechází v lesní pěšinu, která vede tamtéž, ale prochází po okrajích skal, odkud se nám naskytnou přenádherné výhledy do údolí Jizery a na panoramata v dáli. Pěšina se zpětně napojuje na modrou turistickou značku těsně před krátkým sestupem k Drábským Světničkám. Sestupem se dostáváme ma malou plošinu obklopenou skálami a zde se nachází i vstup do tohoto unikátního skalního hradu.

Zde můžeme volit ze dvou variant naší další poutě - buď budeme pokračovat po červené značce po okraji skalních stěn (cesta je asi o 3km delší), nebo jako v našem případě volit modrou turistickou značku, která prochází úzkou rozsedlinou podél hradu a pod ním a klesá po svahu do obce Dneboh. Zde se asi 1km pod hradem nachází místo, kde došlo na okraji obce Dneboh v místě zvaném Kavčina 27.6.1926 k mohutnému sesuvu půdy. Stromy, které tu od této události jsou rostou šikmo do svahu. Odsud pokračuje modrá značka po silnici skrz obci Dneboh směrem na Zásadku (v obci špatné značení - na křižovatce silnic odbočujeme vlevo). Za Dnebohem turistická značka odbočuje vlevo mimo silnici a dále pokračuje zčásti lesní pěšinou a zčásti stezkami po místních lukách, až se opět napojí na silnici v obci Zásadka. Zde se nachází rozcestník (pozor nalézá se si 20 metrů pod náspem silnice) s červenou turistickou značkou, která vede do Mnichova Hradiště a na Valečov. Jelikož jsme si samozřejmě chtěli ještě prohlédnou tento hrad, Cidlina - Kozlov
Hrad Valečov
pokračovali jsme úzkým úvozem a kousek po silnici červenou značkou k velkému rozcestí turistických cest u parkoviště pod hradem a odsud dále na hrad Valečov(celkem tam a zpátky asi 2km). Po skončené prohlídce hradu jsme se tedy opět vrátili na rozcestí v obci Zásadka a odsud pokračovali do Mnichova Hradiště. Poslední úsek cesty do Mnichova Hradiště je se špatným a místy i žádným označením! Cesta nejprve vede kolem několika domů obce Zásadka a pomalu podél pole po pěšině klesá asi 500 metrů do malého údolíčka. Zde cesta odbočuje vpravo (na počátku údolí se nachází šipka, která nás upozorňuje na neoznačený úsek cesty a podává další instrukce o jeho směru) skrz údolíčko. Stezka nás vede asi 700m údolíčkem, které se postupně rozevírá a předází v luka a pole. My jdeme stále rovně a nyní podél náhonu (rákosí) k rybníku, kde se na sloupu elektrického vedení, které přetíná naši cestu nachází šipka s dalšími instrukcemi. Dáme se tedy podél rybníka, kde se napojíme na polní cestu, která se mírně vychyluje z naší dosavadní osy doprava a míří k hrázi rybníčka, který se nachází blízko objektů zemědělské usedlosti (asi 500m). Odsud jsou již zřetelně viditelné domy Mnichova Hradiště kam jsme celou cestu po poli směřovali. Od hráze cesta pokračuje podél pole a doprava podél plotu usedlos29.12.2009yní již jdeme po silnici na most, který se klene nad dálničním tahem z Ml. Boleslavy do Turnova a dále až na křižovatku u železničního přejezdu. Zde ještě nepřekročíme trať, ale odbočíme silnicí vlevo a mezi budovami několika výrobních závodů vstoupíme do města. Silnička prokličkuje mezi domy až k hlavní silnici, kde překročíme vpravo železniční trať a pokud se chceme dostat k vlakovému nádraží, tak za přejezdem odbočíme doleva. Od nádraží je jednoduché se dostat parkem až na náměstí Mnichova Hradiště, případně ke zdejšímu zámku.

MAPA VÝLETU

Mapa výletu

OBECNÉ INFORMACE

INTERREGION JIČÍN - soukromé turistické stránky.
Vznik stránek: 28. dubna 1999. Uvedení do provozu: 6.srpna 1999.

Autoři projektu Interregion: Lukáš Prýmek, Martin Vaistauer

Technická spolupráce: Jaroslav Runčík

E-mail: njorloj@outlook.cz
Na stránkách se neprovádí redakční, jazyková ani jiná korektura. Děkujeme všem, kteří nás podporují v naší činnosti, dopisují, zasílají informace, echa, čtou naše stránky...

Pokud není uvedeno jinak (není uveden autor či zdroj), tak obsah webových stránek náleží autorům Interregionu Jičín.
Veškerý obsah stránek patřící autorům Interregionu Jičín podléhá licenci:
Creative Commons: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika