INTERREGION JIČÍN - křížem krážem regionemVLAKREGION JIČÍN - po kolejích Českého ráje a mnohem dál

OKRUH PŘÍHRAZSKÝMI SKALAMI

Cidlina - Kozlov
Schodiště cestou ze Starých Hrad
Na západě Českého ráje se rozkládá typické pískovcové skalní město Příhrazské skály a tento výlet bude směřovat právě sem. Příhrazské skály a celé okolí je turisticky atraktivní oblastí se spoustou malebných přírodních zákoutí, pozoruhodných staveb, ale i spoustou možností na koupání či kempování. Tento výlet se zaměří na okraj Příhrazských skal, odkud se nám skýtají nádherné výhledy do turnovského kraje a za pěkného počasí i dál. Náš výlet začíná typicky na vlakové zastávce Březina nad Jizerou. Zastávka je asi nejlepším východiskem turistům, co rádi cestují vlakem. Od zastávky se tedy vydáme po žluté turistické značce přes Kurovodice a Olšinu ke Studenému průchodu. Od zastávky musíme překročit koleje a po žluté společně s modrou pokračujeme po úzké silničce k tunelu, který podchází dálniční tah Liberec – Turnov – Praha. Za tunelem jdeme ještě kousek po silnici až k rozcestníku (Kurovodice) zde se oddělíme od modré značky, kterou se později budeme vracet zpátky a jdeme po žluté značce asi 300 metrů do obce Olšina. Cesta vede obcí a asi po 500 metrech odbočuje vlevo kolem restaurace a hřiště přechází v lesní cestu, která vede nejprve podél lesa mezi chatami a asi po 200 metrech odbočuje do svahu vpravo (POZOR!!! díky houští, které zakrývá pěšinu je odbočení snadno přehlédnutelné. Pěšinou mezi skalami tak postupně vystoupáme až k rozcestí u Studeného průchodu.
Od Studeného průchodu se vydáme po červené turistické značce, která míří spolu s modrou ke Krásné vyhlídce. Po malém stoupání se nám vlevo na úbočích skal skýtají nádherné výhledy do kraje, ale i do hlubiny pod námi. Po asi kilometru dorazíme k restauraci Krásná vyhlídka – zde se můžeme občerstvit a posedět s krásným výhledem směrem na turnovsko a na Mužský. Odsud se obě turistické značky dělí – červená vede po „Ochozu“ směrem na Stará Hrada a do Příhraz – modrá vede do Příhraz kolem Kobylí hlavy. Vybereme si červenou, která vede po vršku skal, avšak může být problémem pro lidi se závratěmi – cesta vede zvláště v okolí Starých Hrad po vrcholcích skal a úzké pěšinky nad hlubokými propastmi budí velký respekt. Takže určitě nedoporučujeme lidem co nemají rádi výšky a cestu bych nevolil ani s malými dětmi. Červená značka od Krásné vyhlídky pokračuje po okraji skal lesem a po asi 1 km se hřeben skal začíná zužovat a my procházíme po úzkých pěšinách kolem vrcholků skal. Vrcholky skal nám však poskytují fantastický výhled do okolní krajiny na všechny strany. Po překonání Starých hrad následuje sestup po prudkých schodech.

Cesta už není tak náročná a nebezpečná a ještě chvíli pokračuje po hřebeni na jehož konci následuje další schodiště a klesání do Příhraz. Do Příhraz k rozcestníku dojdeme kolem místního koupaliště a můžeme se zde občerstvit před další cestou. Cestou zpět si vlastně prohlédneme naši skalní pouť odspodu od paty skal, po kterých jsme předtím přecházeli. Přejdeme tedy na modrou turistickou značku, směrem k rozcestí Pod Krtolou a do Březiny. Vydáme se od rozcestníku po silnici – nyní následuje docela špatně označený úsek – po asi 200 metrech narazíme na modrou šipku odbočující doleva – cesta odbočuje, ale asi o 30 metrů dále kolem domu pěšinkou po louce k lesu. Až po delší době narazíme na značku, která nás provede mezi domky až na lesní cestu. Vlevo můžeme sledovat výši skal nad námi. Cesta pod skalami se mění v písčitou s kopíruje borovým lesem okraje skal. Po asi 2 km začneme mírně stoupat a po dalších asi 500 metrech vyjdeme z lesa k rozcestí. Modrá nás od něj vede doprava kolem samot, kolem léčebného ústavu Kurovodice silničkou zpět k rozcestí od kterého náš výlet začínal. Tímto jsme vlastně uzavřeli malý okruh malebnými Příhrazskými skalami a nezbývá, než se vrátit zpět pod dálnicí asi 1 km k zastávce Březina nad Jizerou.

MAPA

Mapa výletu

OBECNÉ INFORMACE

INTERREGION JIČÍN - soukromé turistické stránky.
Vznik stránek: 28. dubna 1999. Uvedení do provozu: 6.srpna 1999.

Autoři projektu Interregion: Lukáš Prýmek, Martin Vaistauer

Technická spolupráce: Jaroslav Runčík

E-mail: njorloj@outlook.cz
Na stránkách se neprovádí redakční, jazyková ani jiná korektura. Děkujeme všem, kteří nás podporují v naší činnosti, dopisují, zasílají informace, echa, čtou naše stránky...

Pokud není uvedeno jinak (není uveden autor či zdroj), tak obsah webových stránek náleží autorům Interregionu Jičín.
Veškerý obsah stránek patřící autorům Interregionu Jičín podléhá licenci:
Creative Commons: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika