INTERREGION JIČÍN - křížem krážem regionemVLAKREGION JIČÍN - po kolejích Českého ráje a mnohem dál

VÝLET NA DVA DOMINANTNÍ VRCHY JIČÍNSKÉHO KRAJE BRADLEC A KUMBURK

Při pohledu severovýchodně od Jičína můžeme vidět dva dominantní vrchy tyčící se v zalesněné krajině. Jedná se o mohutné kopce, na jejichž vrcholech stávaly kdysi dva mohutné hrady Kumburk a Bradlec. A právě sem bude směřovat naše cesta.

Cidlina - Kozlov
Pohled na Kumburk z úpatí Bradlece
Asi nejlepším výchozím bodem pro výlet na oba hrady je malebná vesnička na úpatí jednoho z nich pojmenovaná podle hradu tyčícího se nad ní - Bradlecká Lhota, kam se běžně dostaneme poměrně frekventovanou autobusovou linkou Jičín - Lomnice nad Popelkou. Když vystoupíme z autobusu a překročíme mostek přes Ploužnický potok nalezneme na sloupku za ním turistický rozcestník. Obcí prochází zelená turistická značka. Jedna cesta vede zpět do Železnice přes tábor Cidlina a druhá na hrad Bradlec. Vydáme se tedy po ní podél potoka kolem domků proti proudu místní cestou. Po asi 300 metrech zelená značka odbočuje vpravo mezi domky a zamíří k bradleckému koupališti. Menší koupaliště je umístěno na konci obce a je poměrně malebně zasazeno na okraji bradleckých lesů, napájeno je potůčky, které těmito lesy protékají a proto voda v něm je výrazně studená, což potěší hlavně v parném létě. Projdeme tedy kolem koupaliště a začneme se pomalu nořit do zdejších lesů cestou vedoucí vlevo od potoka, který koupaliště napájí. Cesta začíná pomalu stoupat. Po asi 500 metrech od koupaliště cesta náhle uhýbá vpravo přes potok do vrchu a nám začíná perný výstup ke hradu po lesní pěšině. Po několika stovkách metrů se nám začne v lese rýsovat silueta vrcholu se zbytky kdysi mohutného hradu. Naše lesní pěšina začíná vrchol obcházet směrem vlevo. Severně pod vrcholem narazíme na rozcestník (2,5km), modré značky a naší zelené značky, která tu končí. Pokud se rozhodneme vystoupat až na vrcholek ke zbytkům hradu přejdeme na modrou směr Těšín a po asi 100 metrech narazíme na rozcestník pod hradem Bradlec od kterého vede stezka ke zřícenině hradu. Zde se můžeme podělit se o své dojmy formou krátkého poselství záznamem do návštěvní knihy.

Pod hradem Kumburk - vstupní závora
Od zříceniny k rozcestí se zelenou vrátíme stejnou cestou jakou jsme sem přišli. Na okraji lesa si můžeme všimnout siluety Kumburku - našeho dalšího cíle. Od rozcestí scházíme po modré turistické značce směrem na Klepandu pomalu dolů a jdeme přes mýtinu (ta tu ještě před časem nebyla) k asfaltové silnici, po které se vydáme vlevo asi 300 metrů k hostinci Na Klepandě (4km) u kterého se nachází rozcestník modré a červené značky – naše modrá značka zde opět končí. Starobylý hostinec je díky své příznivé poloze místem, kam míří mnoho turistů ať již pěšky, na kole, autem, či v zimě na lyžích za osvěžením těla a povzbuzením ducha před další cestou. Osvěženi a povzbuzeni se vydáme po červené turistické značce směrem ke hradu Kumburk. Značka nás vede pohodlnou cestou podél lesa a nám se skýtá překrásný výhled směrem na semilsko s pohořím Krkonoš v pozadí. Lesní Trasa pomalu stoupá až k rozcestí pod hradem Kumburk (7km). Odtud nás až k zříceninám dovede žlutá turistická značka, která stoupá prudce vzhůru asi 300 metrů. Ze zříceniny hradní věže je překrásný výhled do celého okolí ke kolínské rovině, na pohoří na severu či kozákovský hřbet na západě. Stejnou cestou se pak po prohlídce romantické hradní zříceniny vracíme zpět na rozcestí. Odsud pokračujeme po červené značce směrem k rozcestí Pod Kumburkem lesní cestou. Zde přejdeme na zelenou značku směrem k našemu cíli Staré Pace. Kdo chce končit v Nové Pace vydá se od rozcestí dále po červené.

KumburkTeď se cesta trochu komplikuje a je dobré dávat pozor, abychom neztratili značení. Zelená značka nás vede po silnici asi 500 metrů směrem k obci Brdo, ale pozor na křižovatce silnic odbočíme vlevo(!) a asi po 30 metrech vpravo do kopce na polní cestu mezi ohrazené pastviny!!! Cesta je chvílemi zarostlá trávou, ale my se úspěšně prodereme až ke stavbám nad zemědělským družstvem (za našich časů hnojník:-))). Tyto obejdeme vlevo a tím úspěšně zdoláme tento špatně označitelný úsek. Pokračujeme už pohodlně cestou mezi poli přes horizont a klesáním k božím mukám, které v krajině zvýrazňují statné kaštany a od kterých je opět krásný výhled na Krkonoše a blíže Staropacké hory a Starou Paku pod námi. Další úsek cesty je opět špatně označitelný, na což nás upozorňuje i šipka u božích muk!!! Od božích muk pokračujeme v klesání po polní cestě k cípu lesa asi 1 km pod námi. Na rozcestí u cípu lesa se dáme cestou vpravo (nebo spíše rovně). Odtud je již cesta dobře značena a míří stále dolů lesem mezi první domky Staré Paky. Na konci klesání - již ve Staré Pace odbočíme za mostkem pod železniční tratí hned vlevo podél potoka a jdeme asi 200 metrů k další silnici, která stoupá až k staropackému nádraží (11 km). Ve Staré Pace je opět možnost občerstvení či oběda a jelikož staropacké nádraží je velkou železniční křižovatkou, není již problém dostat se odtud domů.

MAPA VÝLETU

Mapa

OBECNÉ INFORMACE

INTERREGION JIČÍN - soukromé turistické stránky.
Vznik stránek: 28. dubna 1999. Uvedení do provozu: 6.srpna 1999.

Autoři projektu Interregion: Lukáš Prýmek, Martin Vaistauer

Technická spolupráce: Jaroslav Runčík

E-mail: njorloj@outlook.cz
Na stránkách se neprovádí redakční, jazyková ani jiná korektura. Děkujeme všem, kteří nás podporují v naší činnosti, dopisují, zasílají informace, echa, čtou naše stránky...

Pokud není uvedeno jinak (není uveden autor či zdroj), tak obsah webových stránek náleží autorům Interregionu Jičín.
Veškerý obsah stránek patřící autorům Interregionu Jičín podléhá licenci:
Creative Commons: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika