INTERREGION JIČÍN - křížem krážem regionemVLAKREGION JIČÍN - po kolejích Českého ráje a mnohem dál

VÝLET NAUČNOU STEZKOU Z HRUBÉ SKÁLY DO TURNOVA

Dalo by se říci, že jednou z nejfrekventovanějších turistických cest v Českém ráji je právě cesta vedoucí po hřebeni od Hrubé Skály kolem hradu Valdštejn ke skalní vyhlídce Hlavatice nad městem Turnov.

Náše výprava začíná na železniční stanici Hrubá Skála (bezproblémové spojení z Jičína či Turnova) odkud nás povede ke stejnojmenému zámku modré turistické značení. Od stanice jdeme po silnici přes železniční trať a obcí Doubravice pomalu stoupáme vzhůru k zámku. Cesta pomalu stále více stoupá mezi domky obce kolem obecního úřadu Hrubá Skála - Doubravice(architektonicky zajímavý objekt) až k místu, kde se silnice stáčí prudce doleva (asi 1km). Všiměme si krásného pohledu na stavbu zámku, jehož základy jsou vetknuty do pískovcové skály. Od tohoto místa přejdeme na místní prašnou cestu a pokračujeme stále rovně mezi posledními domky obce stále vzhůru do lesnaté stráně pod zámkem. Nyní bude následovat asi 0,5 km prudký výstup lesním svahem až na asfaltovou silnici nad ním. Po překonání vcelku náročného stoupání se již ocitáme u zámku a chůzí po asfaltové silnici již v pohodě dojdeme k zámku Hrubá Skála (2,5 km). Zámek není běžně veřejnosti přístupný (rekreační středisko a hotel), ale je možno prohlédnout si místní kostelík a v turistické sezóně bývá pro turistickou veřejnost otevřeno nádvoří a vyhlídková věž. Po občerstvení můžeme pokračovat dál - tentokrát již po červené turistické znače vedouci spolu s naučnou stezkou po hřebeni hruboskalsk. Cidlina - Kozlov
Hruboskalské skály
Červená pokračuje dál ještě kousek po asfaltové silnici až k dalšímu rozcestníku (3 km). Odsud je možné navštívit Adamovo lože (50m vpravo po žluté) nebo se ještě vydat na Mariánskou vyhlídku (asi 2km tam i zpět). Naše červená značka nás vede dolů po asfaltové lesní cestě údolíčkem až k Arboretu Hrubá Skála (asi 3,5km). Po prohlídce Arboreta pokračujeme opět vzhůru mírným stoupáním na hruboskalský hřbet. Za stoupáním se nachází odbočka k vyhlídce Na kapelu odkud můžeme spatřit nádherný pohled na hruboskalské skalní město směrem ke Kozákovu. Další cesta nás vede zpět na hlavní cestu a pokračuje dále po hřebeni. Chvílemi spatřujeme úchvatná panoramata skalních masívů a temné pohledy do nekonečné hloubky pod námi. Nezapomeňme, že nás též provází naučná stezka, a tak se můžeme na různých zastaveních informovat o geologické činnosti, fauně, flóře, horolezectví a dalších zajímavých tématech souvisejících s touto oblastí. Další vyhlídkou na naší cestě je vyhlídka U lvíčka, která směruje naše pohledy na skalní město spíše směrem k Hrubé Skále. A to se již nacházíme nedaleko hradu Valdštejn ke kterému nás stále vede červená turistická značka. Ještě mineme rozcestník s modrou značkou vedoucím nitrem skal do Sedmihorek a již můžeme spatřit vlevo vstupní bránu do hradu (5 km).

Od hradu vede několik turistických značek. My samozřejmě pokračujeme po červené turistické značce směrem na Hlavatici. Stezka se noří hlouběji do lesa a po asi 1 km již můžeme spatřovat mezi stromy výhledy směrem k městu Turnovu. A to již nás vítá skalní vyhlídka Hlavatice (6,5 km) s nádherným pohledem na město Turnov. Po návštěvě vyhlídky již budeme sestupovat po schodišti a pěšině mezi první domky Turnova (Pelešany). U dalšího rozcestníku se dovídáme, že na železniční zatávku Turnov město chybí jeden kilometr. A tak pokračujeme v klesání po místní cestě přes mostek přes Libuňku až k zastávce odkud se můžeme vydat domů. (Na hlavní vlakové nádraží je to odsud ještě asi dobré 2 km chůze, na náměstí asi 1km).

MAPA VÝLETU

Mapa výletu

OBECNÉ INFORMACE

INTERREGION JIČÍN - soukromé turistické stránky.
Vznik stránek: 28. dubna 1999. Uvedení do provozu: 6.srpna 1999.

Autoři projektu Interregion: Lukáš Prýmek, Martin Vaistauer

Technická spolupráce: Jaroslav Runčík

E-mail: njorloj@outlook.cz
Na stránkách se neprovádí redakční, jazyková ani jiná korektura. Děkujeme všem, kteří nás podporují v naší činnosti, dopisují, zasílají informace, echa, čtou naše stránky...

Pokud není uvedeno jinak (není uveden autor či zdroj), tak obsah webových stránek náleží autorům Interregionu Jičín.
Veškerý obsah stránek patřící autorům Interregionu Jičín podléhá licenci:
Creative Commons: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česká republika